Visie op het lesgeven

Wij staan voor kwalitatief goed onderwijs. Het lesgeven is de kern van ons werk. We onderscheiden pedagogisch en didactisch handelen. Van belang daarbij is: oog hebben voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gehoord voelt.

Wij vinden daarbij belangrijk dat :

  • kinderen de Nederlandse taal goed leren beheersen.
  • wij de ontwikkeling van kinderen volgen door toetsen en observaties om het onderwijs zo goed mogelijk af te stemmen op de onderwijsbehoeften van uw kind.
  • wij extra zorg bieden voor leerlingen die dat nodig hebben.
  • de contacten met ouders worden onderhouden

Kwalitatief goed onderwijs trachten wij te realiseren door te werken met:

  • het directe instructiemodel waarin wij tegemoet kunnen komen aan handelingsgericht en opbrengstgericht werken
  • door goede vaardige leerkrachten in te zetten
  • door het monitoren van opbrengsten
  • door leerlingen verantwoordelijk te maken voor hun eigen leerproces.

Voorwaarden van het leren op onze school zijn:

  • Zorg voor een positieve sfeer en relatie
  • Aansluiten bij het niveau en ervaringswereld van de leerlingen
  • Honoreren van initiatieven van de leerlingen
  • Uitspreken en koesteren van hoge verwachtingen van leerlingen
  • Zorgen voor activerende werkvormen in de klas
  • Kennis van de leerlijnen
  • Onderwijs op maat geven: differentiëren, bij de instructie, naar tempo en bij de verwerking
  • Kinderen zelfstandig (samen) laten werken