Aannamebeleid
De aannameprocedure:
De school werkt met een aannamebeleid. Het aannamebeleid is als een kwaliteitszorgmaatregel die de scholen hanteren bij de aanmelding en inschrijving van leerlingen. Het doel van het aannamebeleid is om binnen de school de uitwerking van het onderwijsaanbod en de zorgstructuur, zoals deze de afgelopen jaren is opgezet en verbeterd, te waarborgen.
De aannameprocedure:
-
De ouders maken een afspraak met de directeur en/of de IB-er voor een intakegesprek en een rondleiding. In dit gesprek informeert de directeur en/of de IB-er de ouders over de visie, de leermethodes, de relevante protocollen, verzuimbeleid, de zorgstructuur, de MR en andere onderwijskundige en organisatorische zaken;
- Willen ouders hun kind inschrijven dan krijgen ze een aanmeldingsformulier, ouderverklaring opleiding , schoolgids en eventueel een vervoerscontract indien nodig en mogelijk;
- Is de leerling ouder dan 4 jaar en zit hij momenteel op een andere basisschool dan informeert de ouder de basisschool van herkomst over de mogelijke overstap naar basisschool An Nasr;
- Aanmelden kan alleen indien het kind 3 jaar of ouder is. Ouders van kinderen onder de 3 jaar kunnen wel een rondleiding krijgen, maar kunnen hun kind pas indien het kind 3 jaar is aanmelden;
- Vervolgens neemt de intern begeleider contact op met de andere school en wordt de ontwikkeling van de leerling besproken zowel cognitief als sociaal emotioneel. De (niet)methode toetsgegevens worden dan bekeken;
- Indien nodig toetst de intern begeleider de betreffende leerling en komt de leerling een dagdeel proefdraaien in de klas. Observeren van de leerling op de school van herkomst behoort tot de mogelijkheden;
- Tot slot wordt in het ZTO (ZorgTeamOverleg) met de intern begeleider en de directeur een besluit genomen om de leerling al dan niet aan te nemen;
- De ouders worden door de directeur geïnformeerd en er wordt afgesproken wanneer de leerling eventueel kan beginnen;
- De betreffende leerkracht wordt geïnformeerd over de nieuwe leerling door de intern begeleider;
- De intern begeleider zorgt ervoor dat de leerkracht het Onderwijskundig Rapport ( OKR ) of andere overdrachtsdocumenten van de andere school krijgt.
-
Na het indienen van een inschrijving nodigt de school ouders en kind uit voor een kennismakingsgesprek. Tijdens dit gesprek wordt samen bekeken of de school een passende plek kan bieden. Pas na dit gesprek neemt de school een besluit over de definitieve plaatsing.
Toelatingsbeleid:
-
De administratie schrijft de leerling in in Parnassys en wisselt de leerlinggegevens met BRON uit.
- Vervolgens maakt de administratie een leerlingdossier aan;
- Is de leerling nog geen 4 jaar en ouder dan 3 jaar dan komt deze op de wachtlijst te staan;
- Een maand van te voren wordt deze leerling via een brief/kaart uitgenodigd om te komen wennen voor maximaal 8 dagdelen in deze wenperiode.
Plaatsings- en capaciteitsbeleid
Basisschool An Nasr hanteert een maximale groepsgrootte van 23 leerlingen per klas. Deze grens is vastgesteld op basis van:
-
onderwijskundige uitgangspunten (rust, aandacht en begeleiding),
-
veiligheids- en toezichtsnormen, en
-
de wettelijke vereisten rondom beschikbare vierkante meters per leerling zoals vastgelegd in de regelgeving voor onderwijshuisvesting en Arbo-voorschriften.
Zodra een groep deze grens bereikt, wordt deze als vol beschouwd. Nieuwe aanmeldingen kunnen dan uitsluitend worden geplaatst op een wachtlijst, zolang plaatsing onder de gestelde voorwaarden niet verantwoord is. Het beschikbare personele kader (leerkrachten, assistenten en zorgondersteuning) wordt hierin nadrukkelijk meegewogen.
Instroom in hogere leerjaren
Instroom in de hogere leerjaren, in het bijzonder groep 7 en 8, is uitsluitend mogelijk bij verhuizing binnen het voedingsgebied van de school of bij aantoonbare zwaarwegende omstandigheden (zoals veiligheids- of zorgredenen). In alle andere gevallen behoudt de directie het recht om aanmeldingen gemotiveerd af te wijzen, in het belang van de stabiliteit van de groep en de continuïteit van het onderwijsprogramma.
Dit beleid wordt toegepast conform de richtlijnen van de Onderwijsinspectie, waarin staat dat scholen ruimte hebben om toelating te weigeren wanneer plaatsing niet verantwoord kan worden binnen de geldende onderwijs-, zorg- of veiligheidskaders.